درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/2/17 - 13:28:00
تعداد بازدید: 1655
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ظریف پس از سفر به کابل عنوان کرد
تشریح نتایج سفر به افغانستان؛ تدوین چارچوب اصول حاکم بر روابط راهبردی تهران -کابل
 تشریح نتایج سفر به افغانستان؛ تدوین چارچوب اصول حاکم بر روابط راهبردی تهران -کابل

وزیر خارجه ایران از تدوین چارچوب اصول حاکم بر روابط راهبردی ایران و افغانستان خبر داد و گفت: پس از ماهها مباحثه و دیدارهای متعدد دوجانبه طی این سفر توانستیم بر سر آن توافق کنیم.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از تسنیم، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر یک روزه خود به کابل، پایتخت افغانستان و دیدارهای فشرده با مقامات ارشد کشورمان، از تدوین چارچوب اصول حاکم بر روابط راهبردی دو کشور خبر داد و اعلام کرد که پس از ماهها مباحثه و دیدارهای متعدد دوجانبه طی این سفر توانستیم بر سر آن توافق کنیم.

ظریف، در توصیف سفر امروز خود عنوان کرد: امروز یک رکورد زدیم و طی حدود 5 ساعت، 5 دیدار محتوایی و مهم را به سرانجام رساندیم.

به گفته وی، در دیدار امروز با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله - که موردی نادر است - به همراه وزرای امور خارجه و مالیه/دارایی، مشاور امنیت ملی، استاد دانش و چند شخصیت برجسته افغانستانی دیگر نیز حضور داشتند که نشانه اهتمام دولت افغانستان بود.

وزیر خارجه ایران اعلام کرد: در دیدار با رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز 2 تن از معاونان ایشان و 2 تن از وزرا حضور داشتند و بحث‌های محتوایی مهمی با یکدیگر داشتیم.

وی درباره مهمترین دستاورد سفر امروز که توافق بر سر چارچوب روابط راهبردی است، اظهار داشت: این چارچوب شامل مسائلی همچون موضوعات امنیتی، اقتصادی، منابع طبیعی و محیط زیست و پناهندگان بود که طی ماههای اخیر از سوی دو طرف پیگیری می‌شد.

ظریف اضافه کرد: چندین پیش نویس برای اصول حاکم بر برنامه ریزی و چارچوب روابط راهبردی تدوین شده بود که طی این سفر به توافق بر سر آن دست یافتیم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: در دیدار با محمد اشرف غنی هم بر این اصول و هم برای عملیاتی کردن آن و تبدیل آن به توافقی جامع طی یک بازه زمانی مشخص توافق کردیم.

در این چارچوب قرار است 5 کمیته همکاری تشکیل شود:
1. کمیته همکاری امنیتی؛ که به موضوعات تروریسم، قاچاق مواد مخدر و همکاریهای سیاسی که منافع دو کشور را تامین کند، می‌پردازد.

2. کمیته همکاری اقتصادی و ترانزیتی؛ تمایل و سیاست ایران همواره بر آبادانی و پیشرفت افغانستان بوده است. افغانستان کشوری محاط در خشکی است و برای همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به راهها و آبهای ایران نیاز دارد. از طرف دیگر شرکتهای ایرانی می‌توانند خدمات فنی و مهندسی خود را در افغانستان ارائه کرده و به توسعه این کشور کمک کنند.

3. کمیته آب و محیط زیست؛ این موضوع برای منطقه ما بسیار حساس است، ما شاهد وضعیت تالاب‌هامون هستیم. حقآبه ایران از دو رودخانه هیرمند و هریرود نیز موضوع دیگری است که باید با همبشتگی و همراهی دو دولت و دو کشور حل شود.

4. همکاریهای آموزشی و فرهنگی؛ دو کشور ایران و افغانستان در دین، زبان، تاریخ و فرهنگ اشتراک دارند. هم اکنون 17 هزار دانشجو و 410 هزار دانش آموز افغانستانی در ایران مشغول علم آموزی هستند. ما می‌توانیم در افغانستان و از طریق تاسیس شعب دانشگاهی - مانند شعب دانشگاه آزاد و برخی دانشگاهای دیگر که تاسیس شده است - به گسترش و توسعه بخش آموزش افغانستان کمک کنیم. همکاری در دو موضوع کتاب‌های درسی و میراث فرهنگی نیز در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

5. و کمیته آخر مربوط به مهمانانی(مهاجرین) است که از کشور افغانستان در ایران حضور دارند. ما به دنبال ساماندهی وضعیت این مهمانان هستیم که نیازمند همکاری دو کشور است، از جمله در تهیه برگه‌های هویتی، تبدیل گذرنامه‌ها به گذرنامه‌های جدید، سامان دادن به وضعیت مهاجران و جلوگیری از موج غیرقانونی مهاجرت و ایجاد یک روند قانونی برای آن.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: ما توافق کردیم که این 5 موضوع در این 5 کمیته طی بازه‌های زمانی مختلف مورد بررسی و به توافقاتی تبدیل شوند. این موضوع با تلاش برای ایجاد اجماع در داخل دو کشور مهیا شده است. یک حرکت ملی دوطرفه است و قرار است تمامی مشکلات مانند آب، مواد مخدر، مهاجران و همچنین توسعه افغانستان که برای ایجاد امنیت و تبدیل اقتصاد آن به یک اقتصاد مولد و رسمی مهم است، همکاری شود.

ظریف خاطرنشان کرد: قرار شد طی هفته‌های آتی در سطح معاونین دستگاه‌های مربوطه جلسات تشکیل شود و طی چند ماه سند راهبردی روابط دو کشور تدوین شود و تمام این مسائل را در یک بسته و یک راه حل جامع رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: ما توافق کردیم در یک بازه حداکثر 6 ماهه، این سند راهبردی همکاری‌های مشترک را تدوین کنیم. الان سند مکتوب نداریم، یک nonpaper است، ما حتی تصمیمی برای امضای سند نداشتیم، بلکه خواهان آغاز فرایند مذاکرات براساس این توافقات هستیم. امید داریم طی 2 تا 6 ماه بتوانیم به توافق برسیم.

ظریف افزود: ما امروز در حضور رئیس جمهوری افغانستان و با مشارکت مقامات بلندپایه این کشور بر سر این پنج کمیته به توافق رسیدیم.

وی با اشاره به مباحث امنیت مرزی گفت که یکی از موضوعات مهم کمیته همکاریهای امنیتی، مبحث امنیت مرزها است. البته با توجه به فاجعه شهادت مرزبانان غیور کشورمان در میرجاوه، سفری در هفته پیش به پاکستان بود که تمرکزش روی این موضوع بود و توافقات خوبی کردیم از جمله استقرار جدی‌تر نیروهای مسلح پاکستانی در جدار مرز، تا ما مجبور نباشیم به صورت یکطرفه با این حرکات شرارت آمیز و تروریستی مقابله کنیم و پاکستانی‌ها نیز حضور فعالتی داشته باشند. توافقهای دیگری هم کردیم برای تماس مستقیم بین مسولان نظامی منطقه و امنیتی دو کشور تا مانع از تکرار چنین فجایع و شهادت مرزبانان غیور ایران باشیم.

ظریف در ادامه با اشاره به موضوع حقآبه و وضعیت دشت سیستان گفت: این مسئله برای چندین دهه بین دو کشور مطرح بوده و برای ایران بسیار مهم است، قرارداد دو کشور بر سر آب هیرمند به سال 1351 بر می‌گردد. در توافقات امروز قرار شد یکی از این ٥ کمیته به این موضوع بپردازد، زیرا به جز حقآبه‌‌هامون، موضوع محیط زیست و تالابهای‌هامون را نیز داریم که هم موضوعی دوجانبه و هم بین‌المللی است زیرا از حمایت کنوانسیون رامسر برخودار است.

وی در ادامه با اشاره به برخی اظهار نظرها گفت: مسئولان دولت افغانستان تاکید کردند که موضع دولت و حاکمیت این کشور توسط مسئولین بیان می‌شود و دیگران مواضع شخصی خود را بیان می‌کنند. دولت افغانستان بر روابط نزدیک دو کشور و همکاری بسیار خوبی که در مقابله با افراط و ترور داشتیم تاکید دارد.

انتهای پیام

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/6566


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا


سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان


مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد


دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل


آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان


سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است


تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران


یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود


عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است


حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین


طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند


روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم


روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت


هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است


اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد


گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان


انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت


ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان


صدای زنان باید بخشی از هر گفتگو و تعامل سازنده با طالبان باشد


کارهای بزرگتر از داوود خان را انجام داده‌ایم


بزرگان اهل تشیع خواهان آغاز پروژه‌‌های عمرانی در مناطق شان شدند


حامدکرزی بر ضرورت «تفاهم ملی» در افغانستان تاکید کرد


نگرانی مدافعان حقوق بشر از وخامت وضعیت مهاجران افغان در پاکستان


شورش در پاریس در پی کشته شدن سه تبعه افغان


حکومت طالبان برای ازبکستان سفیر جدید تعیین کرد





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.